Bye China, Hello Thailand!

10 mei 2018 - Koh Samui, Thailand

Daar zijn we weer...!

Het laatste verhaal eindigde met goede hoop...op naar Shanghai...naar ons appartement...met wasmachine!! Helaas was China uiteindelijk denk ik gedoemd te mislukken want ook hier was het allemaal geen succes. Zo trots dat we waren dat we het appartement in 1x gevonden hadden...applaus voor ons...(thnxx) zo baalde we toen we het nieuws kregen dat we hier niet konden verblijven. De meneer kon geen Engels (verrassend) dus kregen we iemand aan de telefoon die uitlegde dat dit appartementen zijn die verhuurd worden voor langere periodes...en niet voor 4 nachten...thnxx bookings.com!! Donker in Shanghai...geen idee waar we heen moesten nu. Terug naar het station dan maar en daar voor de nacht een kamer zoeken. Bij het eerste hotel geen geluk: Sorry wij mogen hier geen toeristen ontvangen, alleen chinezen. Volgende hotel: 4x zo duur dan dat we tot dan toe betaald hadden, nee bedankt dus. Drie keer is scheepsrecht in dit geval...het 3e hotel mochten we verblijven èn het was tegen een redelijke prijs, inclusief een heeeeeeerlijk ontbijt ;-). Oké, dan op zoek naar een goedkoper verblijf voor de komende 3 nachten. Gevonden! Eindelijk! Hier staat niet bij dat het hotel alleen voor chinezen is!! (na weet ik veel hoeveel accommodaties bekeken te hebben) Boeken!! Buiten het centrum maar dichtbij de metro, prima dus. De volgende dag op naar het hotel, ook deze in 1x gevonden!! Applaus weer...dankje! Dit kan niet...het gaat te goed...er moet nog iets misgaan. Inmiddels bij de receptie: "We hebben een reservering." Het antwoord: "No." Dat dus, meer niet. Maar wel vriendelijk blijven lachen. Reservering laten zien, reactie: "No." Tja...dan gaan we maar, ook hier waren duidelijk geen toeristen welkom. Na een dagje wandelen door Shanghai met onze tasjes en aardig wat hotels verder zijn we op een stoepje voor een supermarkt geëindigd...met een chinees biertje...en nog 1...en nog 1...en nog 1...en de tel kwijt... Precies op dat stoepje hebben we (vooral Karin) de chinezen en hun land aardig wat namen gegeven, als er een chinees in de buurt was die Nederlands kon was hij bang geworden denk ik. Ook op dat stoepje hebben we besloten dat we klaar waren met China, in ieder geval voor dit moment. Er zijn zoveel landen die ons meer trokken dan dit land, en we waren vooral ook op het punt dat we niet meer genoten. Alle reden om verder te gaan, maar waarheen? Na de opties bekeken te hebben en de vluchten vergeleken zijn we eruit: Bangkok, Thailand! Op naar het vliegveld!

​Maar...je komt China ook niet zo makkelijk uit! Dat dacht je he? Ze hebben 2 vliegvelden...wij kozen voor het International Airport. International...dat dus. Zelfs de vriendelijke mevrouw aan de balie op het vliegveld sprak geen Engels, dus ook daar kreeg ik weer iemand anders aan de telefoon. Uiteindelijk had ze een vlucht gevonden naar Bangkok, 3x zo duur dan dat wij gevonden hadden op internet. En je raad het al, vanaf het andere vliegveld. "Dit vliegveld is meer voor binnenlandse vluchten"...had ik al gezegd dat we op het internationale vliegveld waren?? Ons werd daardoor al snel duidelijk dat we gewoon naar het andere vliegveld moesten gaan. Weer een uurtje in de metro naar de andere kant van de stad...heerlijk! Aangekomen op het vliegveld een ticket gevonden voor een redelijke prijs, met als nadeel dat deze pas de volgende avond ging. En nu? Het was al 10 uur geweest, de metro reed niet meer. Het hotel op het vliegveld was volgeboekt en omringende hotels megaduur. Yes...je raad het al...onze eerste overnachting op een vliegveld werd een feit! Matje opgeblazen, tassen veilig neergelegd en welterusten maar! Omdat de vlucht pas om 21:30 ging zijn we toch Shanghai nog even in geweest, bij het Hard Rock Cafe geluncht en nog wat dingen bekeken. Tijd om te vliegen!

​Na ongeveer 4,5 uur vliegen komen we aan in Bangkok. Met de taxi naar ons hostel op 10 minuten rijden van het vliegveld en eindelijk echt lekker slapen!! Na China wilde we even iets rustigers dan Bangkok zelf dus hebben we besloten om naar het eiland Koh Samui te gaan, op nog geen uur vliegen vanaf Bangkok. We boeken nog een nacht erbij in dit hostel, wassen vandaag onze kleren en vliegen morgen naar Koh Samui.

​Vandaag de was dus...dit doen we zelf. Nouja, de wasmachine wast en wij wachten. Maar we doen dit dus zelf in de wasmachine op straat. Op straat ja, 50 meter vanaf het hostel onder een klein afdakje stonden 2 wasmachines. Voor ongeveer 75 cent hebben we al onze kleren gewassen. Het was even spannend of ze er de normale maat weer uitkwamen, een programma kon je namelijk niet kiezen, maar het was gelukt! Laten we het maar niet hebben over hoelang het moest drogen ;)

​De volgende dag vlogen we dus naar Koh Samui, met de taxi weer naar het vliegveld dus. Deze hadden we bij de receptie besteld en onze tassen lagen al in de taxi toen we aankwamen bij de receptie, instappen en gaan dus! Ja...zo makkelijk had het kunnen zijn... Maar! We hadden onze schoenen los meegenomen omdat we deze in het vliegtuig aan moesten doen. Je raad het al...deze waren dus niet meegegaan in de taxi en stonden dus nog netjes bij het hostel... Zoooo blij dat we dichtbij het vliegveld verbleven... Maar goed, Koh Samui dus,10 nachten blijven we hier. Komen 's avonds aan en gaan 's ochtends weg dus uiteindelijk zijn we hier een goede week. We hebben onze kamer gehuurd in Bo Phut, Fisherman Village. Dit is het rustigere en goedkopere stukje van het eiland wat toch ook nog wel toeristisch is. Prima kamer voor de komende 10 nachten. Als verrassing kregen we te horen dat het ontbijt erbij inbegrepen was, wat er niet bij vermeld stond toen we boekten. Maar ons hoor je niet klagen! Dat snap je vast als je de foto ziet :)

​De eerste dag hebben we gelijk maar een scooter gehuurd, hèt vervoersmiddel op dit eiland. Omdat er nergens een kaart van het eiland te krijgen was zijn we maar gewoon gaan rijden. André zag een bordje viewpoint en dat zijn we toen maar gaan volgen. Uiteindelijk kwamen we boven op een berg uit met aardig wat steile stukjes dus waren we tijdens de lunch al benieuwd hoe we weer beneden gingen komen. Eerst maar lekker lunchen en genieten van het uitzicht. Uiteindelijk hebben het naar beneden weer gered...ons geluk dat de remmen het pas beneden lieten afweten... Conclusie na deze dag is ook dat ik (Karin) maar beter niet kan rijden...achterop zitten is het veiligst en het best voor iedereen...

​De dagen erna hebben we lekker relaxed gedaan. Lekker zwemmen in de zee, stukjes lopen, stukjes rijden op de scooter. Uiteindelijk redelijk veel van het eiland gezien. Chaweng Beach, een supermooi stuk strand aan de andere kant. De Big Buddha, de naam zegt het al. Lamai Beach, een stuk strand nog wat verder naar beneden en een waterval waar we toch een aardig stukje voor moesten klimmen in de regen en onweer. Maar het was het zeker waard. Wat ook supergezellig was waren al de marktjes. We hebben er redelijk wat gehad, heerlijk eten en superlekkere cocktails... :-)

​Dinsdag 8 mei hebben we nog een excursie gedaan naar Koh Tao, een eiland op 1,5 uur varen van Koh Samui. We gingen snorkelen. Ik (Karin) was zo benieuwd hoe dit zou gaan. Had nog nooit eerder echt gesnorkeld en was zo bang dat ik in paniek zou raken omdat je alleen maar door je mond kon ademen. Maar nee! Het ging supergoed en het was supertof! André had daarentegen wat meer moeite...water in z'n snorkel...water in z'n duikbril...ruzie met het ene koraal: snee in z'n voet...ruzie met het andere koraal: sneeën in z'n vingers... Maar uiteindelijk ging t ook bij hem prima en vond ook hij het superleuk om te doen :)

​Tijdens dit verblijf natuurlijk de volgende bestemming uitgezocht, met de ferry terug naar het vaste land dit keer. Vanaf Koh Samui de ferry naar Surat Thani waar we overstappen op een bus die ons naar het Khau Sok National Park brengt. Hier blijven we 3 nachten en gaan we de jungle in! Wat we precies gaan doen weten we nog niet, dat gaan we morgen bekijken als we daar aankomen. Via het hotel kan je gemakkelijk excursies boeken dus zijn reuze benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden! Uiteraard lezen jullie dit weer in een volgend stukje!

​Liefs, André en Karin

1. Ineke:
    10 mei 2018
    Jeetje wat maken jullie allemaal mee daar in China zeg en wat een gave foto's weer.
    Goede reis verder...
  2. Annemiek Nederhof:
    10 mei 2018
    Wat leuk- David en ik zijn ook samen naar Thailand geweest, lang geleden (juli 2000) River Kwai,-Ayutthaya-Nationale Park Khao Yai-Sukhothai-Chiang Mai-en het eiland Koh Samed! Veel plezier en geniet van het heerlijke eten daar!
  3. Barend van de Rieth:
    10 mei 2018
    Toch wel spannend met veel belevenissen ten goeden en ten kwaden maar ik zie dat jullie wel genieten van de goede momenten en dat is belangrijk omdat dit de momenten zijn die bij blijven. Wacht met spanning op het jungle verhaal veel plezier Barend
  4. Diana:
    10 mei 2018
    Super leuk verhaal weer en blij dat jullie in Thailand je beter vermaken dan China. En ja, die cocktails......laat die maar 😉😂. Enjoy!! Dikke kus
  5. Pleunie Beekers:
    11 mei 2018
    Wat een belevenissen weer geweldig wat jullie allemaal.zien en meemaken veel plezier nog in Thailand ben benieuwd wat het volgende land wordt groetjes van ons
  6. Daisy:
    11 mei 2018
    Leuk om jullie avonturen te lezen!
    Veel plezier in de jungle ;)

Groetjes daisy
  7. Bjorn van den Broek:
    Ha Andre en Karin,

Terwijl ik op post zit te wachten bij t kamp heb ik jullie verhaal met veel plezier gelezen. Af en toe even gelachen: 'international....'! Jullie zijn mooie mensen, geniet van het leven en ik kijk alweer uit naar het volgende avontuur!

Groet,
    Bjorn
  8. Truce douwes- nederhof:
    11 mei 2018
    wat een spannende reis en een goed verslag.
    leuk om jullie te volgen.
  9. Tamas & Illona:
    11 mei 2018
    Super leuk stukje weer geschreven, ik hoor je dingen gewoon zeggen 😂.
    Kijk alweer uit naar het volgende verslag van de jungle.

Liefs xx
  10. Jorrit:
    13 mei 2018
    Leuk verslag, en wat een belevenissen in China joh! Mooie foto’s joh, genieten! Maarreeh, Dre... Begrijp ik het nou goed, heb jij bier op??
  11. Sylvia Poleij-Poots:
    23 mei 2018
    Prachtige foto's Dré en Kaatje en wat een avontuur en belevenissen hebben jullie tot nu toe al meegemaakt zeg😅 Heel veel reisplezier nog en ik kijk weer uit naar jullie volgende blog. Dikke kus😙 van Sylvia en natuurlijk van Ray en Ruben.