Just the usual stuff... :)

16 juni 2018 - Koh Tao, Thailand

Wow…bijna 3 weken geleden…time flies!!

We hebben zoveel gezien en gedaan in die 3 weken…waar te beginnen haha

Oké, het laatste van Bangkok. Chinatown…tja…niet zo heel bijzonder vonden wij. Het was een beetje een dooie boel de avond dat wij hier naartoe gingen. Misschien had het met de feestdag te maken, maar meer dan een straat vonden wij het niet… Maar goed, kan ook weer van het lijstje af.

De laatste volle dag die we in Bangkok hadden, hebben we een fietstocht gedaan. Je raad het al…dit deden we met meerdere Nederlanders haha. Maar wat was dit leuk en gezellig om te doen! We hadden twee superleuke gidsen en een gezellige groep. We vertrokken ’s middags rond een uur of 1 en begonnen onze tocht door smalle steegjes dwars overal doorheen. Zelfs de drukkere winkelstraten sloegen we niet over. Met een ferry naar de overkant van de rivier en hier ging de tocht op dezelfde manier verder. Aan deze kant van het water was het weliswaar wat rustiger, maar nog steeds fietsten we door megasmalle steegjes. De eerste stop was op een lokale markt. Hier hebben we wat thais fruit geproefd en een zwart gekookt ei… Een zwart ei??? Ja! Een zwart ei! Dat het ei zwart is komt doordat ze het op een bepaalde manier onder de grond “bewaren” waardoor de eieren langer houdbaar blijven. Smaakt het nog steeds als een normaal gekookt ei zoals wij het kennen…nee. Totaal niet eigenlijk, al heb ik maar een klein hapje geproefd. Het wordt meer een zoute zwarte jelly, apart maar niet heel smerig ofzo… Vervolgens nog een kokospannenkoekje en fruit geproefd “little mango”. Lijkt een beetje op lychee en is erg lekker. We springen daarna weer op de fiets en gaan richting de volgende boot. De volgende stop is een hele mooie rustige tempel, na een verhaal van de gids begint de fietstocht door het groen. Zo grappig om uit de drukke stad een riviertje over te gaan en dan ineens in het rustige groen te fietsen. Als laatste varen we naar een gezellig huisje/restaurantje aan de rivier voor onze late lunch. Gewoon bij een local family, erg leuk plekje voor deze lekkere lunch. Vervolgens varen we, via een sluis, terug naar het startpunt. Grappig dat niet iedereen weet wat een sluis is en een soort van in paniek raken wanneer ze zien dat we daar helemaal niet verder kunnen varen…Ik durf niet te zeggen waar ze vandaag kwamen, maar we hebben er wel om moeten lachen 😊 De dag erna stond de reis van Bangkok naar Chiang Mai op het programma, met de nachttrein.

Op zich een prima reis, al doe je op zo’n nachttrein geen oog dicht. Die dag lekker bij het zwembad gehangen en bijgeslapen. Chiang Mai zelf is een gezellig maar klein stadje waar we achteraf wel wat lang zijn gebleven. De eerste dag hadden we fietsen gehuurd, we wilden even iets anders dan lopen. Aan het einde van de dag hadden we eigenlijk heel Chiang Mai (het centrum dan 😊) wel gehad met alle tempels en vonden onze billen het toch iets minder dat we de fietsen hadden gekozen… ’s Avonds gezellig naar de night bazaar geweest en gegeten op een gezellig pleintje met food trucks en life muziek. Maandag 4 juni, André zijn verjaardag, was het dan eindelijk zo ver. Eigenlijk de reden dat we naar Chiang Mai gegaan zijn…het Elephant Retirement Park. Hoe gaaf was dit!!! In dit park leven olifanten die gered zijn van bijv het circus, werken op het land en de welbekende trekkingtochten. Die worden hier opgevangen en verzorgd. Elke ochtend lopen ze een flink rondje door de jungle, gewoon helemaal zelf, zonder kettingen of touwen of iets. Nadat we de medicijnen en vitamines hadden klaargemaakt hebben we de nieuwste 2 olifantjes gewassen en de medicijnen gegeven. Wat een tof begin van deze dag. Vandaag mochten wij het dagelijkse rondje met ze meelopen door de jungle, ieder met een tas vol bananen die we mochten geven. Lanna, een nog wat kleine olifant van 3 jaar, liep mee vanaf het begin en een klein stukje verder kwamen er 2 megaolifanten bij. Maar echt mega! Je snapt dat als je daar in de bosjes staat met een tas bananen bij je en dan 3 olifanten om je heen je toch wel even moet slikken… Maar moet zeggen dat dat zo snel voorbij was en we echt gewoon relaxed door de jungle hebben gelopen met die megabeesten naast ons. Mijn (Karin) vriendin was de kleinste, Lanna, die bleef gezellig bij me lopen. Tenminste…ik dacht dat ze m’n vriendin was… Soms was ze even weg…en dan ineens voelde je weer sniekie die slurf zo die tas ingaan. Echt geweldig! Tot ze 1x wel gewonnen had en ik vervolgens aan het tastrekken was met een olifant! Oke…dat was 1-0 voor Lanna laten we maar zeggen, al had ze geen bananen…de tas heeft het niet overleefd. Na de wandeling liepen ze gelijk rechtdoor een meertje in voor verkoeling. Een van de grote had schijnbaar hoge nood…en vond het een prima idee om dat in dat meertje te doen…waar wij na de lunch in moesten om de olifanten te wassen…ja…lekker hè?! Na een lange lunch hebben we ze eerst nog wat meer bananen gegeven en toen was het dus tijd voor een modderbad en vervolgens een douche. Wat was dit cool om te doen, en wat genoten de olifanten hiervan. Eerst in een klein ondiep meertje ingezeept met modder, ze gingen er helemaal voor liggen. Daarna was het dus echt tijd om in het “shitty water” te gaan en ze af te spoelen…GENIETEN! En dat was het zeker! Watergevecht met de olifanten, elkaar en de verzorgers. Ook hier zag je de olifanten gewoon van genieten. Na het spelen lekker gedoucht, foto’s gekeken en tijd om te gaan…helaas. Wat is het fijn om te zien dat er ook goede plekken zijn in Thailand voor olifanten. Plekken en mensen die hun best doen om olifanten te redden en ze laat genieten in een omgeving dat bij olifanten hoort. Niet in een klein hokje aan de ketting, maar lekker lopen door de jungle en vrij kunnen bewegen. Zeker een aanrader als je ooit in Chiang Mai bent!

Volgende stop is Krabi! Omdat het bijna niks scheelde in prijs maar wel erg veel in reistijd hebben we dit keer gekozen voor het vliegtuig. Prima vlucht en prima hostel, vlakbij Au Nang Beach. De eerste dag werd het mooi weer dus hebben we lekker op het strand gelegen. Erg mooi strand omringd door rotsen, en je wordt er ook erg mooi rood als je hier een dagje op het strand ligt… 😊 Helaas hebben we in Krabi verder weinig gedaan omdat Karin ziek was. We hebben nog wel een 4 eilanden excursie gedaan. Eigenlijk een soort chilldag omdat je alleen de stranden maar bekijkt en lekker de zee in kan. Stuk voor stuk mooie eilanden…maar regen maakt zo’n excursie toch een stuk minder. Nog wel een aapje gezien dat een aantal mensen bang heeft gemaakt en daardoor een flinke lunch had, altijd leuk! Tussendoor nog een half uurtje gesnorkeld…en nee…André heeft dit keer geen ruzie gemaakt met het koraal! 😊

Als laatste bestemming van Thailand gaan we terug naar Koh Tao. Niet echt terug, want technisch gezien zijn we niet echt op Koh Tao geweest. Maar wel in de buurt. De reden dat we hier teruggaan is eigenlijk alleen omdat we wilden duiken. Na een voor Karin helse reis, nouja, het laatste stuk dan…was een pittig boottochtje laten we maar zeggen… We hadden eerder al contact gehad met een duikschool, maar omdat we toen al een volgende bestemming geboekt hadden, konden we niet langer blijven om gelijk te duiken. We besloten toen dus om later terug te gaan. Helaas hebben we nooit een reactie gehad van deze duikschool en hebben we een andere gezocht, Assava Dive Resort. Wat zijn we achteraf blij dat we bij deze terecht zijn gekomen! Wat een super duikschool was dit! We hadden een Nederlandse instructeur gevraagd, omdat we er echt met nul ingaan was dat toch een wat fijner idee. We zijn blij dat we dat gedaan hebben, want wat was het veel informatie zeg! De cursus duurde in totaal 4 dagen. Dag 1 was een lange dag theorie. Dag 2 hadden we instructie in het zwembad en gingen we dus voor de eerste keer “duiken”. Helaas kon de instructeur die ons de theorie gaf niet in het water ivm een open wond dus de praktijk kregen we wel in het Engels, van Kelly. Een topper die echt megaveel geduld heeft! Alle opdrachten hebben we prima afgerond en waren dus klaar voor de zee. ’s Middags hebben we de laatste 2 hoofdstukken theorie gehad en hebben we gelijk het examen gedaan…allebei dik geslaagd!! De 3e dag was het dus tijd voor de eerste 2 duiken in de zee…zo spannend! Naar de pier gereden en de boot op. Spullen opzetten en klaarmaken voor de eerste duik! Buddycheck….en gaan! De eerste 2 duiken hebben we niet megaveel gezien omdat deze 2 duiken vooral zijn om de skills te doen en goed te blijven drijven en recht te zwemmen. Wat een stuk lastiger is dan dat het lijkt kunnen wij je vertellen. Vooral André had er moeite mee en ging dan ook van boven naar beneden en weer terug. Als buddy’s is het de bedoeling dat je soort van bij elkaar in de buurt bleef…ik was ‘m meerdere keren kwijt…omkijken naar rechts…geen André…omkijken links…geen André…achter me dan??? Nope…ook niet… Huh?! Waar kan die dan zijn… Aha! Gevonden! Hij zwemt weer daarboven!! HAHA!! En geloof me….onder water lachen is geen goed idee… Oké…het zwemmen was dan nog even lastig de eerste 2 duiken maar de skills gingen prima! Voorbeelden van skills zijn je bril vol laten lopen met water en dit er vervolgens weer uit te blazen, je zuurstofslang “weggooien” en vervolgens weer te vinden en andere verschillende situaties waar je in terecht kan komen onder water. Erg leuk om te doen, al hoop je dat je dit in het echt natuurlijk niet hoeft te doen. Omdat het zwemmen nog niet helemaal top ging bij André werd hem een extra zwembadsessie aangeboden de laatste dag, erg fijn. Het lastige is dat je het zwemmen (stijgen en dalen) vooral moet regelen met je adem…en niet met je armen of benen. Het is best lastig, maar als je het eenmaal doorheb, dan heb je ‘t. Het was net als fietsen zei ze…en dat was zeker waar. Het zwembad was een prima idee want op duik 3 en 4 ging André als een malle en waren we elkaar geen 1x kwijt! Op duik 3 hebben we nog wat skills moeten doen, maar duik 4 was echt een “fundive” zoals ze dat noemen. Wat is het cool om dit te doen zeg. Ja, we hebben vissen gezien. Nee, geen idee watvoor vissen… André heeft nog wel een rog gezien, Karin heeft deze gemist…uiteraard! Maar er is ook zoveel te zien…en nog zoveel waar we aan moesten denken…het ging natuurlijk nog niet allemaal vanzelf. Bloedneuzen erbij voor Karin maakte het nog een beetje spannender. Maar gelukkig was dit niks ergs en kwam het vaker voor. Aan het einde van de duik werd het wat lastiger om beneden te blijven en dreef nu Karin langzaam omhoog…was gezellig hoor in m’n eentje daarboven :D Maar goed….we zijn nu dus wel open water divers, en mogen dus overal ter wereld de onderwaterwereld verkennen. Supercool toch?!

De laatste dag op het eiland is het helaas slecht weer…tijd voor een verhaal dus en het regelen van de volgende bestemming. Morgen varen we eerst Suratthani (hopen dat deze boottocht er dit keer wat rustiger aan toe gaat) en rijden we vervolgens met de bus weer terug naar Bangkok. Maandag vliegen we vanaf Bangkok door naar het volgende land….Cambodja! Hier willen we vrijwilligerswerk gaan doen. Hebben een superproject gevonden en hopen zo dat we daar terecht kunnen. Zo benieuwd! We zullen jullie hiervan op te hoogte houden wanneer dit rond is 😊

Thailand was in ieder geval super! Hebben een supertijd gehad en veel mooie dingen gezien en gedaan. Hebben niet de meeste ideale route gevolgd door het land, dat is iets wat we in ieder geval geleerd hebben. Zijn we op sommige plekken te lang gebleven…ja achteraf wel… Hebben we alles gezien? Nee, zeker niet! Er zijn nog zoveel dingen die we hebben gezien die we uiteindelijk niet gedaan hebben. Ook op deze reis moeten we keuzes maken, helaas. Maar goed…we komen hier vast nog eens terug. 😊

Liefs André en Karin

1. Bjorn van den Broek:
    16 juni 2018
    Ha André en Karin,

Dat was weer een super verhaal. Ik vond t fijn om te lezen dat er ook nog plekken zijn waar olifanten niet worden mishandeld. Supergaaf dat jullie je nu ook onder de duikers mogen begeven. Een verrijking van het leven waar jullie nog heel veel plezier van gaan hebben.
    Ga zo door en ik kijk alweer uit naar jullie volgende verhaal met keuzes, plezier, lachen en alles wat jullie nog meer beleven!

Bjorn
  2. Tamas & Illona:
    16 juni 2018
    Ik hou van jullie verslagen.. en natuurlijk ook nog van jullie. Veel plezier in Cambodja. 😘😘
  3. Sandra:
    17 juni 2018
    Wat een mooie verhalen weer een fantastische foto's!! 😘😘😘
  4. Barend van de Rieth:
    17 juni 2018
    Weer een top verhaal iedere keer weer leuk om te lezen ,nou veel plezier en succes bij het vrijwilligerswerk en blijven genieten niet te veel ziek worden dus sterkte
    En ik kijk al weer uit naar het verhaal over Cambodja.
  5. Truce douwes- nederhof:
    17 juni 2018
    Geweldig verhaal weer, vooral met de olifanten!
    Mooie voortzetting gewenst.
  6. Ineke:
    17 juni 2018
    Wat een geweldige ervaringen weer met prachtige foto's.
    Veel (werk) plezier in Cambodja!
  7. Vivian:
    20 juni 2018
    Hoi!
    Jaa eindelijk even de tijd genomen om jullie verslag rustig te lezen. Wat weer leuk geschreven. Ik hoor het Karin gewoon live vertellen, hihi! Geweldige ervaringen weer, waarvan de olifanten en het duiken toch weer flinke hoogtepunten zijn! Ik ben jaloers.. mijn snorkelverhaal kan er niet tegenop. Ik was binnen 5 min weer terug op de boot, omdat er een orka was gesignaleerd onder water. Ok doei!

Dit pakken ze jullie niet meer af, hoppa in de pocket!

Heel veel plezier in het volgende prachtige land! We houden contact en wie weet kunnen we snel weer een skype praatje houden, al haperend, love it!
    Goede reis en heel veel plezier! Benieuwd naar jullie werkavontuur....
  8. Daisy:
    20 juni 2018
    Gaaf zeg wat jullie allemaal weer hebben gedaan en beleefd!
    Veel plezier in cambodja
    Xxx
  9. Mariska:
    21 juni 2018
    Super weer zeg! Wat een belevenissen. Benieuwd wat jullie in Cambodja gaan beleven. X
  10. Andre kilian:
    24 juni 2018
    mooie belevenissen hoor!!! ik begrijp dat andre heelde tijd boven je hangt met duiken als hij zuurstof slangen heeft
    veel plezier in cambodja