Lost in China

26 april 2018 - Xian, China

Ni Hau!

Inmiddels weer een weekje verder...wat een land....wat een mensen...!

​Na de Verboden Stad hebben we in Beijing nog de Temple of Heaven bezocht, het olympisch park en het Summer Palace. Allemaal erg mooi om te zien, stuk voor stuk. Megagroot ook vooral...dat valt zo op! Alle paleizen staan in parken met megaveel grond er omheen. Je kan makkie 1 ding per dag bezoeken....dan ben je heel de dag zoet. Het nadeel in Beijing is wel dat alles best ver uit elkaar ligt en het weinig of niet staat aangegeven. Daarnaast is het een extra uitdaging dat alles in het chinees is...de plattegrond...de namen van de attracties en uit de chinezen zelf komt ook geen engels. Ze lachen je vaak alleen maar uit wanneer je engels tegen ze praat. Maar goed...in Beijing hebben we alles zelf wel redelijk kunnen vinden.

​Maar nu kwam de volgende uitdaging...de Great Wall of China! Omdat ons laatste hotel in Beijing geen reservering kon vinden, hadden we deze gelijk ingekort naar 2 nachten, zodat we een hotel dichterbij de muur konden nemen. Dat scheelde weer reizen. Met de bus gingen we vanuit Beijing naar Huairou, een plaatsje op ongeveer een half uur bij de muur vandaan. Een farm stay...wat bleek gewoon een kamer bij mensen thuis te zijn wat zeker geen farm te noemen was. Maar de kamer was oke...het bed was wel megahard en de douche was wat...apart laten we maar zeggen haha maar we hadden het gevonden!

​De Great Wall!! Was stijl...was lang...was erg pittig...was heel erg vermoeiend...maar was zeker GREAT! Van te voren hadden we bedacht om een megastuk de muur op te gaan...dat plan hadden we al snel bijgesteld naar we gaan niet te ver want we moeten ook nog terug. We hadden 3 opties om naar boven te gaan; de kabelbaan, de stoeltjeslift of het voetpad. Wij lopen wel zeiden we natuurlijk heel enthousiast, niet wetende dat we eerst nog 20 minuten steile trappen op moesten voor we überhaupt op de muur waren. En dan denk je dat je er eindelijk ben...HAHA de trappen gaan daar gewoon weer verder hoor! Een uurtje korfballen of cardioboksen is er niks bij!! Maaaaarrrr....het was het zeker waard!! Wat een uitzicht. Zo'n tof gevoel dat je na zo'n klim daar bovenop staat! Zeker weten de moeite waard om de muur te beklimmen...de foto's zijn het bewijs! :)

​De volgende uitdaging was om vanaf Beijing met de nachttrein naar Xian te gaan. Uiteindelijk zijn we geslaagd...maar hoe was op sommige momenten even minder. We hadden de nachttrein van 21:00 geboekt en zouden dan om 8:45 aankomen in Xian. Alles leek gelukt te zijn totdat we de treinkaartjes op gingen halen. "Er staat geen reservering in op jullie naam".  Oeps....gemaild met de maatschappij en bleek deze trein al volgeboekt te zitten. Of we konden bijbetalen of we konden een trein eerder nemen. Bijbetalen wilde we niet dus namen we de trein van vertrek 16:00 en aankomst 3:45...'s nachts dus. Daar begon het al...wij de taxi gevraagd om naar het hotel te brengen, maar die wilde de meter niet aanzetten en vroeg denk ik wel 5x zoveel Yuan als dat het zou gaan zijn. Oké, dan niet! We lopen wel! Goed idee!! NOT!!! We besparen jullie de verdere details...maar uiteindelijk hebben we van 6 uur 's ochtends tot 3 uur 's middags naar ons hotel en vervolgens weer naar het station gezocht. En dat allemaal met ons tasje op ons rug...je snapt wel dat we die dag niks meer gedaan hebben toen we aankwamen in een ander hotel...

​De volgende dag toch maar een poging wagen om naar het terracottaleger te gaan. Navraag bij de receptie leverde in 1 minuut 4 verschillende busnummers op...maar welke zou goed zijn... Ze stuurde ons tenslotte ook naar de 4e verdieping voor onze kamer terwijl we op de 5e moesten zijn...Uiteindelijk was bus 306 de juiste bus, en kwamen we zonder moeite aan. Uiteindelijk waren we blij dat we hier toch nog naartoe zijn gegaan. Al was het kleiner dan dat we gedacht hadden. Een grote hal vol met poppetjes waren 3 kleinere hallen waar ze nog volop bezig zijn met uitgraven. Reuze benieuwd hoe dit er over een aantal jaren uit is gaan zien.

​Vandaag een rustdagje...nog een klein rondje lopen door Xian en om 4 uur uitchecken. Vandaag begint de reis naar de volgende bestemming: Shanghai! Een appartement met WASMACHINE!! Duimen jullie mee dat de kleren er dezelfde maat weer uitkomen??? :D Dit keer zitten we van vanavond 22:00 tot vrijdag 18:00 in de trein. Kan dat niet sneller denk je? Ja hoor, dat kan...maar daar betaal je soms het dubbele voor...zonde van t geld als je toch de tijd hebt :) Na Shanghai nemen we weer de trein naar de laatste bestemming in China...Hong Kong! Waar de reis daarna heen gaat is nog niet helemaal zeker...hebben nog iets meer dan een week om dat te beslissen :)

​Tot de volgende keer!

​Liefs André en Karin

1. Sandra:
    26 april 2018
    Wat een overleving zeg allemaal...
    Fijn dat jullie alles gevonden hebben uiteindelijk maar ik word al moe als ik het alleen lees dus heb ongeveer een beeld van jullie vermoeidheid.
    Chinezen blijven een apart volk zullen we maar zeggen 😊
    Veel plezier en succes 😉😘
  2. Vivian:
    26 april 2018
    Hahaha die douche boven de wc... daar heb ik meerdere verhalen over gehoord, bizar.. Maar luitjes wat een ervaringen en belevenissen weer, met als hoogtepunt de Chinese muur! wat een km’s leggen jullie af! Super gaaf.
    Leuke foto’s weer! Tot het volgende verslag. X
  3. Ineke:
    26 april 2018
    Wat een belevenis zeg, en die Chinese muur, prachtige foto's.
    En idd die douche hilarisch, een goede reis naar Shanghai. Veel plezier!
  4. Arie:
    26 april 2018
    Heel leuk om te lezen kanjers en zie weer uit naar het volgende verhaal xx
  5. Oscar:
    26 april 2018
    Ze doen in ieder geval goed aan multi tasken daar in China wat een efficiëntie poepen en douchen tegelijk.
    Toffe foto’s hoor en leuk stukje spreek jullie snel weer
  6. Tamas & Illona:
    Mooie foto's!

Jullie komen allebei vermagerd terug als ik jullie verhaal lees ben ik al moe, laat staan als je het meemaakt.

Goeie reis en we spreken elkaar 😘
  7. Annemiek Nederhof:
    28 april 2018
    Wat leuk om jullie te volgen! Mooie foto's en wat heerlijk om zo relaxed 'go with the flow' te kunnen reizen! 🍀
  8. Oom chris:
    30 april 2018
    Gelukkig kunnen ze in HongKong wel engels!
  9. Barend van de Rieth:
    4 mei 2018
    Leuk om te zien Andre dat ze in china op Bansse stijl werken
    Nog veel plezier en ik kijk uit naar het vervolg.